کد مطلب:149835 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:271

دلدادگان بیشمار حسین
علی بن مهزیار می گوید: به حضرت ابی جعفر (جواد)، علیه السلام، عرض كردم: جانم فدایت، زیارت حضرت رضا افضل است یا زیارت ابی عبدالله الحسین (علیهماالسلام)؟ فرمود: زیارت پدرم افضل است. و ذلك ان اباعبدالله علیه السلام یزوره كل الناس و أبی لایزوره الا الخواص من الشیعة؛ [1] و این بدان جهت است كه اباعبدالله الحسین، علیه السلام، را همه ی مردم زیارت می كنند، ولی پدرم را زیارت نمی كند مگر خواص از شیعه.

وجهه ی این كلام شریف، هر چند متوجه حضرت رضا و اهمیت و افضل بودن [2] ثواب زیارت آن حضرت است، ولی از این نقطه نظر،


مورد استفاده ی ماست كه حضرت جواد می فرماید: همه ی مردم به زیارت حسین می روند، ولی حضرت رضا را گروهی خاص زیارت می كنند و آنان خواص شیعه می باشند كه همه ی ائمه ی طاهرین را پذیرفته باشند.

آری، امام حسین گویا مورد اتفاق همگان است. تمام طوایف مختلف شیعه در امامت آن حضرت متفقند، لذا همگی او را زیارت می كنند و حتی ا هل سنت - غیر از نواصب - به آن حضرت علاقه مندند و اقرار به محبت خاص رسول خدا نسبت به او دارند و از این رو آنان نیز حسین را زیارت می كنند. حضرت سیدالشهدا مورد علاقه و محبت طوایف كفار، یهود، نصاری و حتی هندوهای بت پرست نیز می باشد و در میان آنان دلدادگان و عاشقان فراوان دارد؛ سخنان زیادی از آنان در ستایش از مقام والای حسین، علیه السلام، و اظهار علاقه نسبت به امام حسین نقل شده و احیانا عشق سوزان خود را به آن حضرت با اعمال و برنامه های خارق العاده، مثل رفتن در آتش به نام آن بزرگوار، ابراز می دارند.

و این جانب خود در شهر لاهه ی كشور هلند، یك نفر زردشتی ایرانی را دیدم كه در شب تاسوعا و عاشورا در مجلس سوگواری حضرت امام حسین شركت كرده بود و به طور صریح می گفت من به حضرت ابی الفضل و امام حسین بسیار اعتقاد و علاقه دارم. بالاخره امام حسین در میان عموم طبقات مردم و در میان ملل و نحل عالم، مورد محبت و علاقه است و عاشقان فراوان و بی شمار دارد.



[1] ابن قولويه، محمد؛ كامل الزيارات، ص 321 - 322.

[2] كه البته افضل بودن زيارت آن حضرت هم بياني دارد كه بايد در جاي خود بحث شود و علامه مجلسي، اعلي الله مقامه، متعرض اين بحث شده اند كه بحث ما گنجايش ذكر آن مسايل را ندارد.